Ennen oli tavallista, että tekstiilit suunniteltiin kestämään sukupolvelta toiselle. Minä haluan, että se on tavallista myös tänään.
Me kaikki olemme sosiaalisia yksilöitä ja haluamme luoda uniikin kokonaisuuden, jolla ilmaista itseämme. Ihminen on kekseliäs ja luova olento, jolla on tarve kommunikoida toisille yhteisön jäsenille.
Sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja itseilmaisu ovat ihmisyyden tärkeimpiä perustarpeita.
Tekstiiliteollisuuden päätähuimaavan korkeat tuotantoluvut ja niitä myymään luodut markkinavoimat hyötyvät juuri noista inhimillisistä tarpeista. Ne ovat ehdollistaneet meidät muutamassa vuosikymmenessä, että “so last season” on oikeastaan sosiaaliseen eristäytymiseen johtava asia. Monet meistä ehkä tietävät, miten ikävältä tuntuu olla porukan ulkopuolinen – teini-ikäiset ovat erityisen alttiita tälle.
Myös tarpeettoman tiuhaan tahtiin vaihtuvat trendit ja niiden luoma kulttuuri, jossa kyllästyminen tapahtuu nopeammin, ovat kulutushurmoksen ytimessä. Silloin nykyiset esineet ja tekstiilit alkavat muistuttaa eilisen minäkuvaa – mikä ihana syy ostaa lisää ja uutta.
Tietenkin tunnistan tosiasian, että ihmiset muuttuvat elämän aikana. Persoona ja ilmaisu muuttuvat, kasvavat ja hakevat rajoja läpi elämän. Kaikissa elämissä on myös aikoja, jolloin uusi tapa ilmaista itseään on ainoa tie eteenpäin. Eteen saattaa tulla tilanne, jossa kaikki vanha saa mennä.
(Mielestäni Eeva Kolu kiteytti hienosti erääseen blogipostaukseen, jossa “tavaroilla on ääni”.)
Kuitenkin on pakko pohtia – voisiko itseä ilmaista kokemuksilla, elämäntavoilla ja valinnoilla, materian sijaan.
Millaista valintojen taustamelua on kodissaan valmis kuulemaan? Millaista aineetonta elämää oikeastaan haluat?
Tunnetko luontosi niin hyvin, että voit tehdä hankintoja, jotka tukevat elämääsi tuotteen elinkaaren loppuun saakka. Tai sitoudutko tuotteisiin, jotka kestävät käyttöä myös toisessa kodissa, kun itse olet niistä valmis luopumaan.
Ymmärrämme sitä syvällisesti tai emme – laadukkaat tekstiilit kestävät käyttöä kymmeniä vuosia. Kuten kaikkien tavaroiden, myös tekstiilien tuotannosta koituva ympäristökuormitus jää tulevien sukupolvien hoidettavaksi.
Missioni on tehdä tekstiilien kierrosta hitaampaa ja arvokkaampaa.
Haluan, että arvostamme tekstiilien hitautta ja ymmärrämme, että ne ovat todellisuudessa pitkäikäisiä itseilmaisun välineitä, jotka ovat erottamaton osa elämäämme.
Kyse on siitä, että löydät tekstiilit, jotka sopivat sinun elämäntyyliin.
Jätä kommentti